2 Kommentarer..

jaha, då satt man här igen då.
jag hade ju frågestund igår,
trodde inte att de skulle vara intressant men
jag har iaf fått 2 stycken kommentarer som jag tänkte svara på! :)
Men glöm inte att frågestunden är INTE slut än.
fortsätt att fråga saker, de är mycket roligare att skriva om man får lite kommentarer också!

Lotta om En frågestund!:

Hej! Jag ramlade över din blogg genom en bekant. Det jag undrar är om allt verkligen är så rosenrosa gulligt och mysigt precis hela tiden som du beskriver det? Jag antyder inte att du är en dålig förälder, tvärtom så tycker jag att du är väldigt duktig för din ålder. Men hur tror du att det kommer att bli i framtiden? Nu skriver du iofs att du inte tycker om att vara full varje helg och ligga med massa olika killar, men det måste väll finnas ett mellanting mellan att göra det och att bli mamma vid väldigt ung ålder? Hur blir det när dina kompisar börjar gå på krogen till exempel? Du har ju inte ens provat på det livet än! Jag talar ur egen erfarenhet, jag fick barn tidigt, dock äldre än dig, och fick en livskris vid 30 då jag plötsligt insåg vad jag hade missat som alla andra hade gjort. Jag hade inte haft möjlighet att spara några pengar på banken så resor för mig och mitt barn var inte att tänka på, inte heller semestrar på sommaren. Och det var inte roligt när alla andra barn berättade vad de hade gjort på lovet och mitt barn inte hade gjort något eftersom jag var tvungen att sommarjobba. När jag läser din blogg så ser jag bara att du tar upp allt som är bra, som att du försöker intyga för antingen oss eller dig själv att allt är perfekt, det känns inte äkta och trovärdigt. Ta gärna upp det som inte funkar också, det kan andra unga mammor som läser din blogg lära sig av, dessutom så känner man sig inte så misslyckad då man ser att andra har det lika. Så våga skriv att du är trött (om du är det) att det kanske inte alltid är kanonkul att vara mamma (för det är det banne mig inte heller) att det kan vara svårt att få vardagen att fungera och samlivet med sin partner (om det är det)! Avslutningsvis så anser jag trots allt jag har skrivit att du framstår som en mogen ung tjej med huvudet på skafft, det råd jag vill ge med dig i livet är att fast du är mamma Jenny så är du bara Jenny 16 år(?)också,glöm inte bort det utan se till att nära tonårstjejen med tonårstjej saker också så kanske du kan undvika att hamna i en kris senare i livet. All lycka önskar jag dig och din fina familj, var rädd om er och var rädd om dig!
kram Lotta



hej! Kul att du också hittat till min blogg.
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på din kommentar.
Men jag kan börja med att säga att jag inte håller med dej om att
jag beskrivit de som rosenrosa. :S
Du kanske inte har läst så mycket?
Jag har skrivit inlägg där jag har "klagat" på att wilma har vart grinig en del och så.
och det där med att du tror att jag måste intala mej eller er att de är perfekt
det stämmer inte alls, det här är MIN blogg som jag skiver för MIN skull.
Jag skulle aldrig låtsas att saker va annorlunda, för jag är nöjd som de är.
Och jag skriver här hur jag upplever det att vara 16 och mamma.
tråkigt att du inte tycker de känns äkta och trovärdigt.
Det jag skriver i min blogg är INTE fejk, jag skriver om min vardag och allt som hör den till.
Som du kanske har förstått så va inte min graviditet planerad med väldigt välkommen ändå.
Jag vet inte om de va samma för dej?
Jag hade iaf kunnat valt abort, vilket jag aldrig ens tänkte på, men jag visste att alternativet fanns.
Hur de kommer bli i framtiden vet jag ju inte, och därför tänker jag sällan på de.
Det blir som det blir helt enkelt.
Nu är wilma här och jag tar vara på vaje sekund med henne.
Det där med att gå på krogen har jag tänkt på en del iallafall.
När jag har åldern inne för att gå på krogen då är wilma 2.5 år.
Vad skulle hindra mej från att gå ut en kväll då?
Wilmas pappa och jag bor i hop och även om vi inte gör de då,
så tror jag inte att wilma lider av att jag går ut med mina vänner och hon
får vara hemma med pappa?  tror du de? :P
Jag ska väl även skriva med att wilmas pappa är nykterist . :)
Så kroglivet kommer jag till viss del kunna prova på.
Men självklart så vet ju jag att de inte är nåt jag kan göra både fredag och lördag
alla veckor i månaden. Men du fick de att låta som att ens liv är slut helt och hållet om man får barn tidigt?
Och angående det där med ekonomi så har du också fel.
Jag får självklart en lägsta föräldrapenningen som är på 180 kr om dagen.
vilket bli ca 5 - 5,5 tusen i månaden.
Och på det så får jag underhåll från min pappa och barnbidrag för wilma.
sammanlagt blir det 7323 kr i månaden när jag räknar snålt,
så MINST 7323 kr i månaden.
Och wilmas pappa jobbar och tjänar ihop 13500 kr i månaden. MINST.
Han har timlön, men minst 13500 får han ut.
Efter skatt alltså.
Och då bor vi i en trea som kostar 4095,
sen el på det ca 300.
Vi har inte tele och inte internet som vi betalar för!
så sammanlagt så har vi räkningar på 4395 i månaden.
13500 + 7323 = 20823
20823 - 4395 = 16428 kr
alltså kommer vi ha 16428 kr över i månaden som ska gå till mat.
Sen tänkte vi lägga undan 200 på ett framtidskonto till wilma.
men dom pengarna ska nog räcka till att göra små sommar aktiviteter?
Jag vet inte men du kanske var ensamstående?
Du vill att jag ska ta upp de som inte funkar.
Men nu är ju wilma faktist bara en månad gammal.
Hur mycket problem hade du stött på vid den tiden? :/
Om du läser min blogg lite noggrannare så kommer du att förstå att bara hälften av det du skrivit stämmer! :)
Men jag ska inte glömma att tacka för berömmet!  :D tack ska du ha!
Och uppfatta mej nu inte som sur eller otrevlig, de är svårt att visa med vilket tonläge man säger saker över internet! :P
kram!

Ida om en frågestund!:
hej. jag undrar vart och hur man kan börja på den där mamma och barngruppen? låter kul. skulle oxå vilja träffa lite nytt..

hej!
Jag vet inte riktigt, Jag fick information om den genom MVC.
Men är man redan mamma och inte går där längre kan man säkert
fråga på BVC, dom kan nog hjälpa dej.
Så fråga där nästa gång! :D

så, det vart ett långt inlägg! :D men nu ska jag sluta*!

hejs

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0